Ikääntyneen ravitsemus ja aivoterveys

Keväisen pääsiäisviikonlopun jälkeen laskeuduttiin kirjaimellisesti arkeen ja tuttuun viileyteen sateen kera. Oli tiistai ja 2.4., onneksi jäsentapaamisessa oli hyvä henki, sen kuuli vilkkaasta keskustelusta ennen varsinaisen tilaisuuden alkua. Oli Helenan vuoro toimia päivän juontajana ja kutsua ravitsemusterapeutti Heli Salmenius-Suominen kertomaan meille ikääntyneen ravitsemus ja aivoterveydestä. Aihe tiedettiin kiinnostavaksi, ja Svante oli varautunut extra-kuormalla kahvipullia – eikä syyttä. Paikalle saapui 106 jäsentämme pohtimaan omia ruokailutottumuksiaan ja kuulemaan vinkkejä paremmasta.

Tuttu lautasmalli oli mukana Helin esityksessä ja nyt erityisesti ikääntyneiden tarpeita ajatellen. Kolmasosa kasviksia, kolmasosa hiilihydraatteja ja kolmasosa proteiineja. Tämä on se perusta, joka tulisi muistaa kaikissa aterioissa aina aamiaisesta lämpimään iltaruokaan. Heli esitteli myös välipalaesimerkit, joissa samaa kaavaa noudatetaan. Syödä kun pitäisi neljän tunnin välein, ja erityisesti riittävästä proteiinin saannista tulisi olla tietoinen. Lautasella pitää myös olla eri värejä, koska silloin saa eri vitamiineja ja hivenaineita. Kuituja tulee myös olla, jotta suolisto pysyy kunnossa.

Rasvat herättivät keskustelun, mutta Heli piti pintansa. Päivittäisessä käytössä rypsiöljy on terveydelle parempaa kuin voilla paistaminen. Kerran kesässä ne muikut voi sillä voillakin paistaa. Omega3-öljyjäkin Heli suosittelee nautittavaksi pähkinöistä lisäravinteiden sijaan. Entäs vitamiinipillerit kysyttiin yleisöstä ja Heli vastasi. Vitamiinit hedelmistä ja marjoista ellei sitten jokin ruokarajoite sitä hankaloita. Onneksi saimme myös lohdullista tietoa siitä, että ihan kympin oppilas ei ruoka-annosten kanssa tarvitse olla. Vähempikin riittää, mutta on hyvä ymmärtää, miksi aivomme tarvitsevat hyvää ravintoa, ja miten se vaikuttaa meidän hyvinvointiimme.

Paljon jäi varmasti kysymyksiä kysymättä, koska aika loppui, mutta laitamme Helin esitysaineiston nettisivuillemme selattavaksi. Josko se palauttaisi esityksen ydinkohdat kunkin mieleen. Heli oli tuonut tullessaan kysymyslomakkeita jäsentemme täytettäväksi ja niissä oli kohta, jossa sai jättää yhteystietonsa, mikäli kaipasi henkilökohtaista neuvontaa.

Suurkiitos Heli Salmenius-Suomiselle arvokkaasta tietoiskusta, uskon että tämä asia kiinnostaa meistä jokaista, onhan kaikenlainen terveys meille tärkeintä.

Lisäys 7.4.2024:
Omega-rasvahappolisistä

2.4. järjestetyssä tapaamisessa kuulimme tärkeää tietoa ikääntyneen ravitsemuksesta ja aivoterveydestä. Tilaisuudessa esitettiin kysymys Omega-rasvahappolisien haitoista ja Heli Salmenius-Suominen lupasi asiaan palata. Hän lähetti seuraavan viestin:

– Luennolla oli kysymyksiä omega-rasvahappolisien haitoista ja lupasin tätä vielä täsmentää. On viitteitä siitä, että suuret määrät omega-rasvahappoja ja omega-3-rasvahappolisä voi mm. nostaa veren LDL-kolesterolia ja lisätä verenvuototaipumusta. Siksi ennen lisän käyttöä olisi hyvä, vaikka keskustella oman lääkärin kanssa.

Saimme myös Helin esitysmateriaalin käyttöömme ja voit ladata sen itsellesi alta >

Linkit:

Tervetuloa Geryn sivuille!
Yhdistys edistää ikäihmisten hyvinvointia ravitsemuksen, liikunnan ja sosiaalisen toiminnan avulla.
Hyvä ravitsemus tukee aivoterveyttä, toimintakykyä ja nopeuttaa sairauksista toipumista.