Naisten Pankki – Merkityksellisyyttä eläkevuosiin

Naisten Pankin toiminnasta ja omasta roolistaan siinä, kertoi Pirjo Pöyhiä jäsentapaamiseen 20.2. saapuneelle runsaalle yleisölle.

Jäsentapaamisessa 20.2.2024 kuulimme mielenkiintoisen esityksen Naisten Pankin toiminnasta kehittyvissä maissa. Toiminnasta meille saapui kertomaan jo 13 vuotta siinä aktiivisesti mukana ollut Pirjo Pöyhiä. Vaativissa tehtävissä työuransa aikana toiminut osaaja sai samalla merkityksellisyyttä omiin eläkevuosiinsa.

Poimintoja Pirjon esityksestä.
Naisten asema ja tyttöjen koulutus omien kokemusten kautta nousseet tärkeiksi.
Kun naiset työllistyvät, he laittavat lapsensa kouluun ja koulutus katkaisee köyhyyden kierteen.
Naisten Pankki on kerännyt parhaimpina vuosina varoja noin 2 miljoonaa euroa, pääosa varoista tulee yksityishenkilöiden lahjoituksina.
Vuoden 2022 aikana Naisten Pankin toiminnan ansiosta jopa 29 000 kehittyvien maiden naista kohensi elämänlaatuaan ja heistä lähes 19 000 toimii yrittäjinä.
Uutena toimintana tytöt ovat saaneet Naisten Pankin avulla koulutusta myös teknisille, miesvaltaisille aloille.
Naisten Pankin tukemista naisista 90 % sai paremman toimeentulon, eli hyvä osumatarkkuus.
Toimintaa on tällä hetkellä Ugandassa, Keniassa, Myanmarissa ja Nepalissa.
Naisten Pankilla on Suomessa 40 paikallisyhdistystä ja noin 3000 vapaaehtoista toimijaa.

Faktatietoja:
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Vuonna 2022 vahvistimme suoraan 29 000 ihmisen asemaa ja toimeentuloa. Samalla 112 000 perheenjäsentä sai turvatumman elämän.

• 7085 naista osallistui ammattitaitokoulutuksiin.
  • 7 546 naista osallistui yrittäjyyskoulutuksiin.
  • 14 288 naista nosti lainan.
  • 18 662 naista toimi yrittäjänä.

Vuodesta 2007 lähtien olemme työskennelleet 17 eri maassa kaikilla mantereilla.

Hyvät esitykset keräävät kerta toisensa jälkeen hyvän osanottajamäärän. Kiitos kun tulitte.

Rahaa ei jaeta vastikkeetta ja itsekin pitää säästää

Naisten Pankin tukemat säästö- ja lainaryhmät sekä osuuskunnat ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi luoda naisille toimeentulo ja vahvistaa naisten taloudellista asemaa.

Yhteensä 577 säästö- ja lainaryhmässä sekä osuuskunnassa on lähes 27 000 jäsentä.

• Ryhmien jäseninä naiset voivat osallistua monipuolisiin koulutuksiin ja ryhtyä säästämään yhteiseen kassaan.
  • Yhteisestä pääomasta naiset voivat nostaa pienlainoja yritysten perustamiseen tai kehittämiseen.
  • Ryhmä tarjoaa myös tärkeää vertaistukea. Esimerkiksi Nepalissa naiset toimivat aktiivisesti lähisuhdeväkivaltaa vastaan.
  • Monissa maissa naiset ovat yhdessä ryhtyneet vaikuttamaan paikallispolitiikassa heille tärkeiden asioiden puolesta.

Vuonna 2022 naisten ryhmät ja osuuskunnat kasvattivat itse ennätyksellisen, lähes kolmen miljoonan euron pääoman! Se on osoitus siitä, että luomamme rakenteet ovat kestäviä ja naisilla on vakaat tulot.

Työn merkitys naisille
Ugandalainen Amina Kagyia, 32, on perustanut  Ugandan pääkaupunkiin Kampalaan katuravintolan Kamwengen slummialueelle. Ruoka on herkullista, mutta parasta antia ovat puheliaan ravintoloitsijan viljelemät neuvot naisille:

• ”Omien tulojen avulla sinä hallitset elämääsi.”
  • ”Ilman omaa työtä ja tuloja nainen on helppo sivuuttaa.”
  • ”Kun olet työssäkäyvä nainen, sinua arvostetaan ja mielipiteilläsi on painoarvoa.”

Katso video:

Lisätietoja Naisten Pankista >