Jäsentapaaminen – Suun terveys

Keski-Espoon Seniorit ry:n jäsentapaamisessa 9.1.2024 paikalla 97 jäsentä. Aihe oli tärkeä – suun terveys – ja se kiinnosti jäseniä.

Jäsentapaamisessa ITE-päivä, aiheena Suun terveys
asiantuntijana Saila Vesterinen

Muutamia poimintoja Sailan kiitosta saaneesta esityksestä.

• Saila painotti esityksessään suun terveyden tärkeyttä. Suu on portti kehomme sisään ja suun tulehdukset voivat aiheuttaa ongelmia koko keholle.

• Ikääntyneille suun kuivuminen on yleistä ja se lisää reikiintymisen riskiä.. Huonot hampaat voivat olla myös este sosiaaliseen kanssakäymiseen.

• Hampaiden pinnoille kertyy plakkia ja ellei sitä pestä huolella pois syntyy tulehdus, jonka tunnusmerkkinä on ientulehdus.

• Bakteerit muodostavat ravinnon sokerista happoja, jotka syövyttävät hammasta, jolloin reikiintyminen alkaa.

• Kun bakteeriplakki kivettyy hampaan pintaan syljen ja bakteerien aineenvaihdunnan vaikutuksesta syntyy hammaskiveä.

Hyvä hampaanhoito

• Säännöllinen ruokailu
  • Janojuomana vesi
  • Hammasvälien puhdistus päivittäin
  • Harjaus 2 x päivässä

Myös hammastahnalla on väliä ja ikääntyneille suositellaan vaahtoamatonta hammastahnaa.

Hammasväliharjojen käyttöä Saila suosittelee painokkaasti. Niitä löytyy monenlaisia ja jokaisen tarpeeseen.

Esityksensä alussa Saila esitteli hampaan rakenteen.