Etiketti-Jäsentapaaminen 6.2.2024

Yhdistyksen puheenjohtaja avasi jäsentilaisuuden klo 14.

Keski-Espoon Seniorit ry:n puheenjohtaja Tuula Nordström avasi tilaisuuden kertomalla tarinan siitä mitä politiikka on.
Yleisön alkulämmittelyn jälkeen hän kutsui päivän esiintyjän, Tapaseuran puheenjohtajan Mirva Saukkolan esiintymään.
Esityksen aiheena oli: Etiketti ja muuttuva maailma, näin hyvät tavat heijastavat yhteiskunnan muutoksia.

Tässä muutamia nostoja esityksestä:
Etiketti elää vahvasti ajassa, ja siitä kirjoitetut oppaat vanhenevat nopeasti.
Ennen vanhaan käytöstapoja ohjattiin voimakkaasti etiketin avulla. Nuorten naisten elämä oli hyvin säädeltyä, mutta toisaalta selkeää.
Nykyään meillä on monta kulttuuria yhtäaikaa läsnä, ja niistä ollaan ylpeitä. Vaikutteita tulee runsaasti kaikkialta, jolloin myös etiketin on oltava joustava.
Etikettikirjatkin ovat muuttumassa. Ruokakulttuurin laajeneminen on yksi syy muutokseen.

Jäseniä oli saapunut paikalle lähes 100.

Kommunikointi on muuttunut nopeammaksi uusien digitaalisten välineiden avulla.
Ja tapa kommunikoida on muuttunut. Ovatko internet ja somekanavat uhka etiketille?
Ihmisiltä putoaa siellä hyvän käytöksen filtteri. Siellä keskustelu on yksi tämän ajan suurin haaste.
Tapaseuran vuoden 2024 teema on: Siististi somessa.

Mirva Saukkola

Sukupuoliroolit muuttuvat ja sukupuolten merkitys vähenee.
Etiketti nyt: Miten me huomioimme ja miten autamme toisiamme.
– toisen huomioiminen yksilönä
– apua tulee osata pyytä ja antaa
Koskaan ei voi kiittää kylliksi! Se on hyvistä tavoista ehkä tärkein.

Mirva Saukkola toivoi esityksensä lopuksi, että mahdollisimman moni liittyisi myös Tapaseuran jäseniksi.