Jäsentapaaminen-seniori-info
Ikääntyneiden palvelut
Keski-Espoon seniorit ry:n jäsentapaamisen 16.4. aiheena oli Ikääntyneiden palvelut Länsi-Uudenmaan Hyvinvointialueella. Paikalle oli jälleen saapunut runsas joukko aiheesta kiinnostuneita jäseniämme. Asiantuntija Anni Rönmark kertoi Seniori-infon olevan jatkoa Nestorille.
Anni Rönmark on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen Ikääntyneet-palveluyksikön asiakkuuspäällikkö. Ikääntyneiden neuvonta on tarkoitettu Länsi-Uudenmaan ikääntyneille sekä heidän omaisilleen tai läheisilleen. Neuvonnassa etsitään ratkaisuja ja vaihtoehtoja asiakkaan arjen avuksi ja tukemaan hänen toimintakykyään. Neuvonnan tavoitteena on edistää hyvinvointia ja kotona asumista tunnistamalla palvelujen tarpeesi sekä ohjaamalla palveluiden saamisessa. – Kartoitamme alueen palveluista (julkiset, yksityiset sekä järjestöjen tarjoamat vaihtoehdot) sinun tilanteeseesi sopivimmat, Rönmark lupaa.
- Seniori-infossa voi kysyä esimerkiksi seuraavista asioista:
Asumiseen tai talouteen liittyvät pulmat
Kotihoidon palvelut
Liikkuminen ja asiointi
Vapaaehtoistoiminta
Omaishoidon tuen palvelut
Palveluasumiseen hakeutuminen
Veteraanien palvelut
Muistisairaiden palvelut
Sujuva palveluketju – asiakas on ykkönen
Rönmark kertoi myös haasteista, joita kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana on ollut. Yksikön toiminta on pitänyt rakentaa uudelleen, jolloin kaikista asioista ei ole ollut valmista ohjeistusta. On jouduttu tekemään itse päätöksiä ja toimintatapoja ajatuksella että asiakas on tärkein. Nyt kahden toimintavuoden jälkeen eri kuntienkin välillä toimintatavat alkavat yhtenäistyä. Haasteita on edelleen esimerkiksi eri asiakastietojärjestelmien hallinnan kanssa. Tiedon liikkuminen kun on erityisen tärkeää.
Yhteydenottoja tulee runsaasti
Aihe on erityisen tärkeä meille senioreille, se tuli selväksi jo esityksen puolivälissä, jolloin ensimmäiset kommentit tulivat kuulijoilta. Seniori-infoon tulee noin 500 puhelua viikossa ja niitä on käsittelemässä 10 asiakaspalvelijaa. Sähköposteja tulee viikoittain noin 150. Yhteydenotoissa on mukana sellaisiakin soittoja, joita yksikkö ei hoida. Yritetään varata lääkäriaikoja ja kysytään laboratoriotuloksia. – Olemme huomanneet, että jos asiakkaat eivät saa yhteyttä terveyskeskuksiin, yhteydenotot meille lisääntyvät.
Yksiköillä on toimintaa myös eri palvelukeskuksissa ja esim. Olkkari-toiminta on ollut niissä suosittu. Se toimii alustana vaikka uuden harrastuksen löytymiselle. Yksikön yhteistyökumppaneina toimivat vapaaehtoiset, kolmas sektori ja yksityiset. Seurakunta ja SPR, Espoon kaupungin palvelut. Tuttua on myös Senioripaku-yhteistyö. Muut sosiaalialan palveluntuottajat ovat hekin apuna.
Anni Rönmarkin esitys päättyi runsaisiin yleisökysymyksiin ja kiitoksiin.
Anni Rönmarkin esitysaineisto 16.4.
Lisätietoa löydät näiltä verkkosivuilta >
Länsi-Uudenmaan Seniori-info:
029 1512 270, s-posti: seniori-info@luvn.fi
Merkitsethän lähettämäsi sähköpostin otsikkoon paikkakunnan, jota asia koskee.
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–15. Jos olet jo ikääntyneiden palveluiden asiakas, voit olla suoraan yhteydessä palveluasi toteuttavaan tahoon.
Terveydellisissä kysymyksissä ole yhteydessä oman alueesi terveysasemaan. Seniori-infosta ei voi varata aikoja terveysasemalle tai muihin terveyspalveluihin.