Jäsentapaaminen 30.4.2024 – Pillikistön tyttö

Anna Liisa Linna kertoi kirjoitusprosessistaan Vappuaaton jäsentapaamisessa.

Tänään laulettiin Vapun ja Svanten kunniaksi

Tänään vappuaattona järjestettiin kevätkauden viimeinen jäsentapaaminen. Se käynnistyi puheenjohtajamme Tuulan performancella, jossa hän värikkäässä asussa taputteli talven ja kesän taistelun, jossa talvi lopulta lähti pakoon. Tällainen tapa oli keskiajalla Euroopassa ja sen myötä Tuula halusi toivottaa kaikille hauskaa Vappua. Vappusimat jaettiinkin tulijoille jo ovella ja niillä skoolattiin aatto käyntiin laulun kera. Tilaisuuden alkupuolella huomioitiin myös Svanten syntymäpäivä onnittelulaulu kajauttamalla.

Pillikistön tyttö

Päivän pääesiintyjänä oli Pillikistön tyttö -kirjan kirjoittanut, yhdistyksemme jäsen Anna Liisa Linnala. Hän kertoi esityksessään seikoista, jotka johtivat kirjan kirjoittamiseen. Vahvimpana kannustimena oli oma pojanpoika, jolle hän halusi kertoa omasta lapsuudestaan. Kokemuksia kirjoittamisesta hän haki eri kirjoittajaryhmistä ja aika sille järjestyi osin tapaturmankin avulla. Kipsattuna hän pääsi loikkimaan vain yhdellä jalalla ja liikkumattomuus motivoi kirjoittamaan. Anna Liisa luki joitakin otteita kirjasta, jonka yhtenä tietolähteenä oli talon vintiltä löytyneet almanakkamerkinnät. Pillikistön tyttö nimi tuli siitä, että hän viihtyi lapsuudessa kaislikossa, jota kotikylällä Pusulassa pillikistöksi kutsuttiin.

”Kirja kertoo kirjoittajansa lapsuudesta 12-vuotiaaksi asti. Annu Linnalan syntymä on traaginen. Hän syntyy Porissa, 21.1.1945, seuraavana aamuna hänen äitinsä kuolee raskausmyrkytyksen seurauksena.

Viiden päivän ikäinen vauva saapuu Pusulaan ja asettuu mummun, ukin, tädin ja kahden enon turvalliseen yhteisöön. Aili-täti korvaa äidin mitä parhaimmalla tavalla, rakkaudella ja turvallisuudella. Aililta tulevat myös käytännön opit. Aili hoitaa monenlaiset askareet, karjan, puutarhan ja talon huushollityöt. Kun askareet on lopulta tehty, hän viettää tunnin rillutellen –lukien, itseään sivistäen.

Kevät on maalaistalossa yhtä syntymistä. Ailille ja Sulo-enolle se tietää viikkojen valvomista, Linnala kuvaa. Pikku-Annulle rakkaimpia hoidokkeja ovat pikkutiput ja possut. Hauskempaa ei ole kuin päästä possujen karsinaan ja antaa niille äärettömästi hellyyttä. Turvallisuus on lapsen elämässä aina läsnä, Aili, ukin piipuntuoksuinen syli, enojen apu ja huolehtiminen, mummun viisas rakkaus.” Lainaus Länsi-Uusimaa -lehden haastattelusta 28.4.2020.

Jäsentapaaminen jatkui kahvittelun merkeissä, jonka jälkeen puheenjohtajamme Tuula kertoi Vapun taustoista menneistä nykypäivään. Päälle laulettiin rullaati rullaati ja kevätkauden viimeinen jäsentapaaminen oli päättynyt. Kiitos kun tulit paikalle!

MUISTUTUS: Ulkoilupäivä klo 11-14

Tiistaina 21.5. on vielä perinteinen ulkoilupäivä, joka vietetään nyt Oittaalla. Mukaan voi ilmoittautua Killan kautta. Bussin kyytiin pääsee Hösmärintiellä Saarnilaakson koulun kohdalta klo 10.30.

Hauskaa Vappua ja aurinkoista kevättä!